בית אבות ודיור מוגן – ההבדלים

בישראל יש היום שתי מסגרות עיקריות המיועדות לקשישים אשר מעוניינים לעזוב את ביתם ולהתגורר במסגרת שתספק להם גם שירותי השגחה רפואית וגם פעילויות ועניין מבחינה חברתית. שתי המסגרות הללו הן דיור מוגן ובית אבות, ויש ביניהן כמה קווי דמיון, אבל גם לא מעט הבדלים שעליהם כדאי לעמוד. כאן תוכלו למצוא את כל המידע אודות מסגרות אלה וההבדלים ביניהן, וכך, בבוא הזמן, תוכלו לבחור את המסגרת שמתאימה יותר לכם או לאנשים היקרים לכם.

בית אבות – קווים לדמותו

בית אבות הוא מקום שמספק לקשישים מגורים, אוכל, שירותים רפואיים, שירותים סוציאליים כמו גם מגוון פעילויות חברתיות. בבתי אבות המיועדים לקשישים עצמאיים יש בדרך כלל חדרים המיועדים ליחידים או לזוגות, ויש חללים משותפים כמו חדר האוכל וחדרים נוספים המיועדים לפעילויות החברתיות.

דיור מוגן – כל מה שיש בבית אבות ועוד

דיור מוגן הוא בדרך כלל מבנה גדול ומעוצב יותר ממבנה של בית אבות, אולם גם הוא מיועד לספק לקשישים מקום מגורים, השגחה רפואית בית אבותופעילויות חברתיות. גם בדיור מוגן יש חדר אוכל, צוות רפואי שנמצא שם לרווחת הדיירים ושפע של פעילויות משותפות, וגם שם יש חדרים המיועדים ליחידים ולזוגות.

אז מהם ההבדלים בין בית אבות לדיור מוגן?

אמנם, המטרה של הקמת בתי אבות ובתי דיור מוגן היא זהה – לספק לקשישים מסגרת בה יוכלו לקבל את כל מה שהם צריכים, לרבות מקום לינה, מזון, שירותים רפואיים ופעילויות חברתיות, אולם בכל זאת יש כמה הבדלים שכדאי להכיר כשמתלבטים באיזו מסגרת לבחור:

  • פיקוח – בתי אבות נמצאים תחת פיקוח של משרד הרווחה ושל משרד הבריאות. ככאלה, הם מספקים לקשישים מסגרת בטוחה לשהות בה, כשיודעים שאם משהו חלילה לא מתנהל כשורה – יש אל מי לפנות. בתי דיור מוגן, לעומת זאת, פועלים ללא פיקוח של גורם מוסדי, אם כי בשנים האחרונות מנסים להעביר חוק בנושא, שיחייב שיהיה פיקוח גם על המסגרות האלה לקשישים.

 

  • מימון – כאשר מדובר בשהות בבית אבות, הרבה פעמים ניתן להיעזר בגורמים ממשלתיים ולקבל בהם סיוע במימון השהות. כאשר מדובר בבית דיור מוגן – המימון צריך להיעשות על ידי הדייר או משפחתו בלבד.

 

  • יוקרה – השהות בדיור מוגן היא שהות במקום יותר יוקרתי. בתי אבות ממוקמים בדרך כלל במבנים ישנים יותר והתחזוקה שלהם היא טובה, אולם לא כמו זו שקיימת בבית דיור מוגן. בתי הדיור המוגן ממוקמים בדרך כלל במבנים חדישים יותר, המעוצבים בצורה יוקרתית יותר שקצת מזכירה בתי מלון. בבתי דיור מוגן יש הרבה פעמים גם "מותרות" שאין בבית אבות, לרבות בריכת שחייה, ספא ופעילויות נוספות.

 

  • טיפול בקשישים סיעודיים – בתי אבות הם בדרך כלל המסגרת המתאימה יותר לקשישים שאינם עצמאיים, כי ברוב בתי האבות קיימת מחלקה מיוחדת לתשושי נפש ולסיעודיים. בתי הדיור המוגן, לעומת זאת, מיועדים ברובם לקשישים עצמאיים שרוצים להתגורר בתנאים אחרים שכוללים השגחה רפואית ופעילות חברתית. למרות זאת, בתי דיור מוגן רבים כן ערוכים לשינוי במצבם הבריאותי של הדיירים שמגיעים עצמאיים אך הופכים להיות תלויים לאחר מספר שנים, והם מציעים מחלקה נפרדת בה ניתן לקבל סיוע ממטפל צמוד והשגחה רפואית.

לסיכום – בית אבות ובית דיור מוגן הן שתי האפשרויות המרכזיות היום בישראל שעומדות בפני קשישים המעוניינים להתגורר במסגרת שמספקת גם טיפול רפואי וגם מסגרת חברתית. יש הבדלים בין שתי המסגרות, ולכל אחת מהן יש יתרונות וחסרונות. על מנת לבחור ביניהן חשוב שכל המשפחה תשב יחד ותבחן את התאמתה של המסגרת לקשיש, וכדי שהבחירה תהיה טובה – חשוב גם לבקר בכל אחת מהן. כדי לעשות זאת כדאי לקבל המלצות גם על דיור מוגן וגם על בית אבות שנמצאים באזור הרצוי, לקבוע פגישה עם נציגי השירות של כל אחד מהם ולהגיע לסיור. בהצלחה!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.